• Halfvet
  • Posts
  • Halfvet #85 – Letterontwerpen met je vingers

Halfvet #85 – Letterontwerpen met je vingers

KICKOFF

Ken je dat, dat een design tool een nieuwe feature heeft en je opeens overal ontwerpen ziet die met die feature zijn gemaakt? Onbewust bepalen design tools mede hoe onze ontwerpen eruit zien. Gereedschap is nooit neutraal.

Uit onvrede met de beperkingen van bestaande design tools, ontwikkelde de Duitse ontwerpstudio Schultzschultz een aantal eigen tools. Begonnen als experiment, maar werden ook ingezet in klantopdrachten en ze zijn nu gratis beschikbaar voor iedereen. Zo kun je met Stretch delen van foto's uitrekken en met Smudge foto's 'bevlekken'.

Stretch tool

Smudge tool

Hun nieuwste tool heet Touch Type, te gebruiken op je mobieltje, of beter, tablet. Met één of meerdere vingers creëer je letters en geef je ze een eigen vorm, dikte en verhouding. Je kunt meerdere letters toevoegen en het eindresultaat downloaden. Leuk om te ervaren hoe anders het voelt om op deze manier te ontwerpen. 🤲

In een interview met Fast Company zegt Marc Schütz (creative director van Schultzschultz): "You realize the tools that you use are just as important to the final result as the person who uses these tools. We like to come up with our own very basic visual ideas, and often something is not possible using common tools like Photoshop or Illustrator. If you are able to create your own tools, you really feel more free."

Pak je touch device en probeer TouchType ook uit!

READING LIST

De simpele vraag Moet cancel een button of een tekstlink zijn, is de aanleiding voor een enorm exposé over het fundamentele verschil tussen die twee interactiemodellen. Mocht je het verschil niet kennen dan is dit artikel je huiswerk (volgende week overhoring!)

Ook ik maak veel brand moodboards en ben onderdeel van het probleem dat deze post aankaart. Misschien ligt de oplossing inderdaad in meer op je intuïtie vertrouwen, maar voor mij zijn moodboards juist een middel om opdrachtgevers mee te nemen in mijn visuele ideeën. Hoe dan ook, interessant om bij stil te staan.

Enthousiast artikel voor wie wil worden bijgepraat over wat variable fonts zijn en wat ze kunnen.

Goeie analyse van het Above the fold principe. Alleen elementen die weinig van de gebruiker vragen of ze juist iets geven, horen in het bovenste deel van een website. Vereist een actie meer moeite, gebruik dan de hele pagina om de gebruiker te verleiden.

Bij GRRR heb ik lang met Sketch gewerkt, maar bij Bravoure is alles Figma. Gelukkig was de overstap te overzien, maar fijn dat dit soort blogposts er zijn om me op handige shortcuts te wijzen :)

IN JE FACE

Tomohiro Okazaki is ontwerper in Tokyo. Hij maakt elke dag een stop motion van een paar seconde met lucifers in de hoofdrol. De animaties zijn bizar smooth, pure eye candy. Inmiddels heeft hij er honderden gemaakt. Bekijk hier een compilatie van Matches Season 5.

Fonds Slachtofferhulp lanceert een campagnewebsite om de gevolgen van online seksueel misbruik zichtbaar te maken. Vaak zijn dit soort websites qua interactie meh of visueel onnodig over de top, maar deze raakt wat mij betreft de sweet spot. Design door Morrow.

De nieuwe identity van de New York Philharmonic (ontworpen door Ogilvy) is gebaseerd op de vierkante vorm van het logo. Werkt goed! 👏

Christoph Niemann maakte onder de noemer Variations on a theme tien illustraties met een hamer. Eenvoudige ideeën, kleine glimlachjes. Love it.

MUST: LILIAN STOLK

Lilian is Halfvetter, beeldtaal-onderzoeker, internet liefhebber, (ex-)emoji expert en tegenwoordig vooral directeur van The Hmm.

App die ik net heb geïnstalleerd:

De app had ik al een tijdje, maar ik gebruik het intensiever nu we er met The Hmm een publieke server zijn gestart: Discord. Ons internetlandschap lijkt langzaam te verschuiven van mainstream social media platforms naar kleinere communities met gemeenschappelijke interesses. Deze nieuwsbrief is daar ook een voorbeeld van. Op platforms als YouTube of Instagram is het lastig om echt iets nieuws te ontdekken, omdat je content krijgt voorgeschoteld op basis van gepersonaliseerde algoritmes. De Discord is voor The Hmm een manier om samen met onze community te verkennen wat er gebeurt op het internet.

Les die de corona-pandemie me heeft geleerd:

Dat we nog heel veel kunnen leren over hoe we online kunnen samenkomen. Zoom is ontworpen voor het zakenleven, en dat effect merk je als je een cultureel evenement organiseert in Zoom. Met The Hmm zijn we ervan overtuigd dat digitalisering de culturele sector veel kan bieden, bijvoorbeeld op het gebied van publieksbereik en toegankelijkheid. Maar dan moeten evenementen wel fundamenteel anders ontworpen worden dan regulier fysiek programma. Hier zijn we met The Hmm mee aan het experimenteren. Eén van de online evenementen die we organiseren zijn tours over het internet, waarbij we vijf sprekers elk vijf minuten op een ander platform laten presenteren. Het publiek moet van platform naar platform switchen om elke spreker te zien.

Podcast die ik heb ontdekt:

Als het over NFT of de blockchain gaat, gaat het bijna altijd over geld en marktwaarde. Of over energieverbruik. Door de podcast Interdependence ben ik voor het eerst enthousiast geworden over de technologie. Hosts Mat Dryhurst en Holly Herndon nodigen vaak gasten uit die het op een creatieve manier gebruiken. Holly Herndon zelf heeft een deepfake gemaakt van haar stem, die elke muzikant kan gebruiken, en wat georganiseerd wordt door een DAO (Decentralised Autonomous Organisation).

All caught up.

Eind vorig jaar verruilde ik GRRR voor Bravoure. Mijn oude job staat inmiddels weer vacant. Wil jij Design Lead bij GRRR worden (en geloof me, dat wil je), wees dan snel en solliciteer!

Tot over twee weken,

Jeroen.

Join the conversation

or to participate.