• Halfvet
  • Posts
  • Halfvet #70 – Olympisch goud voor pictogrammen

Halfvet #70 – Olympisch goud voor pictogrammen

Hey leuk dat je weer een nieuw seizoen Halfvet met me ingaat! Het schrijven doe ik nog steeds vooral voor mezelf haha maar tof dat het aantal meelezers zo blijft groeien :)

De afgelopen maanden heb ik samen met Thomas Dahm en Arthur Reinders Folmer gewerkt aan een online video course over variable fonts. Eind dit jaar gaan de lessen live. Laat je mail achter om een seintje te krijgen.

Met GRRR zijn we naar een fantastisch nieuw kantoor verhuisd, tegenover het CS. Veel ruimte voor hybrid working en een deel waar we desks verhuren (er zijn nog een paar plekken beschikbaar).

Deze zomer heb ik ook besloten om GRRR te verlaten. Ik heb een geweldige tijd gehad, maar na acht jaar ben ik toe aan een nieuw avontuur. Vanaf november word ik design director bij Bravoure. Vol verwachting klopt mijn hart :)

Dat betekent dat er bij GRRR nieuwe vacatures zijn. Ben of ken je de ideale kandidaat? Laat je horen.

KICKOFF

Herken je ze allemaal?

De pictogrammen voor de verschillende sporten van de afgelopen Olympische Spelen in Tokyo zijn een meesterwerk. De eerste keer dat pictogrammen werden ingezet tijdens de Olympische Spelen was in 1964, ook in Tokyo. Als ode aan die editie, heeft Japan alles uit de kast gehaald om de pictogrammen van dit jaar next level te brengen.

Kinetic versies

Ontwerper Masaaki Hiromura en z'n team hebben voor deze Spelen 73 sporten gevisualiseerd. Niet alleen voor statisch gebruik, maar van elk pictogram is ook een kinetic versie gemaakt: een animatie die ontstaat en weer verdwijnt in het niets.

Maar het gaafst vond ik de presentatie van de pictogrammen tijdens de openingceremonie. Acteurs beeldden ze allemaal uit, helemaal in Japanse real live action comic style. Waaaaaw.

Real live pictogrammen

Als je wil zien hoe de Olympische pictogrammen door de jaren heen zijn geëvolueerd, dan is deze video die grafisch ontwerper Linus Boman maakte een absolute aanrader!

READING LIST

Het OMNI Institute had een te homogeen team, maar het lukten ze niet om sollicitanten met diverse culturele achtergronden aan te trekken. Totdat ze drie dingen veranderden in hun aannamebeleid. Opeens lukte het wel. Lees en leer!

Matt Maiale is 21 jaar en weet waar de perfecte website/landingpage uit moet bestaan. En hij lijkt nog gelijk te hebben ook :-) Net als in een andere leerzame Twitter thread van hem.

Interessante long read van Donnie D'Amato waarin 'ie betoogt dat UI-layout-grids een reliek uit het verleden zijn en vandaag de dag alleen maar in de weg zitten. Het positioneren van elementen in UI's moet op basis van hun relatie tot andere elementen, of breakpoints, of user settings. Niet op basis van een arbitrair grid. Helemaal mee eens 👏

Adrien Coquet is een Franse icon designer en doet zijn proces uit de doeken. Heel leerzaam voor iedereen die de basics goed wil beheersen.

Heb je dat ook soms, dat je de WCAG-richtlijnen voor kleurcontrast niet gelooft? Dat een kleurcombinatie die er prima uitzet niet door de keuring komt en een andere wel die veel minder contrast lijkt te hebben. Nou ik dus wel :) en ik blijk niet gek.

Een deep dive in de geschiedenis van interaction design. Van Marcel Duchamp’s Rotary Glass Plates (1920) tot het huidige UX design.

IN JE FACE

NEW NOW is een nieuw festival voor digital art en vindt plaats in het spectaculaire Zollverein (Ruhr-gebied). Volop interactieve expo's, immersive installaties en phygital art works. Tot 3 oktober.

Ergot is een zine van de Italiaanse ontwerper Guido Dal Prà en viel mij op door de brute typografie. Die G, die 9 🤩. Custom type dus helaas niet te koop als lettertype.

MUST: LOTTE BLOEM

Lotte is Halfvetter, Strategy Lead bij Verve Agency en Trend & Design researcher bij Nouveau Niche

Boek dat ik iedereen kan aanraden:

Obsessed van Emily Heyward. Voor het eerst iemand die het belang van branding van nu heeft weten te verwoorden in een manier waarop je direct een emotionele connectie en community kan bouwen.

Jaloersmakende case study:

Sweet Greens door Collins! Van begin tot eind een sterk merkverhaal, nostalgische kookboekfotografie die nu wel smaakt naar meer (remember vleessalades met ei?) en fijne storytelling formats.

Museum dat nog weinig mensen kennen:

La Gaîté Lyrique in Parijs. Digitale mediakunst ver voor een Instagram-museum een ding was. Toffe inhoudelijke expo's over digitale cultuur en immersieve experimenten.

FRESH FONTS

Digestive (OH no Type Company)

Ice Cream (Positype)

Louize Display Condensed (205TF)

TOOLS

  • Godly is your daily dose of the most godlike design inspiration.

  • Color Library automatiseert kleurscheidingen voor bijv. risoprinting.

  • Useful Figma Plugins And Tools is een aardig complete opsomming, door Smashing Magazine.

  • SVG Gobbler is een Chrome extensie om iconen, logo's en andere SVGs op websites te downloaden.

  • Markup is een commenting tool voor foto's, PDFs en live websites. 

  • Color Tools And Resources is nog zo'n fijne opsomming van Smashing Magazine, nu over kleur tools.

  • Absurd Design zijn gratis te downloaden surrealistische illustraties.

All caught up.

Nog even een nieuwsbrief aanrader: Laurens Vreekamp schrijft in Super Vision elke week over één thema, techniek of tool in het domein van machine learning en AI. Speciaal voor creatieven (geen kennis van programmeren, wiskunde of statistiek vereist!). Erg de moeite waard 🦾

Tot over twee weken!

Jeroen.

Join the conversation

or to participate.