• Halfvet
  • Posts
  • Halfvet #54 – Backwards Branding

Halfvet #54 – Backwards Branding

KICKOFF

backwards.jpg

Het blog van Base Design heeft vaak interessante case studies, bureau-updates of mini-essays. Afgelopen week las ik de post Backwards Branding en het was weer raak.

Auteur is Thierry Brunfaut, de creative director van Base. Zijn observatie is dat sommige branding-trajecten zich niet lenen voor het traditionele, lineaire branding-proces: eerst een strategisch fundament leggen, dan een designconcept bedenken en als laatste daadwerkelijke uitingen ontwerpen. Deze merken zijn meer gebaad bij de omgekeerde volgorde: eerst concrete ontwerp-oplossingen in de echte wereld lanceren, dan leren van die launch, en vervolgens je merk bouwen op basis van deze inzichten. Een soort reverse engineering van je merk.

Wat ik interessant vind aan deze aanpak, is dat het merkstrategie niet ziet als startpunt, maar als conclusie. Eenzelfde discussie heb ik vaak rond brand guidelines. Voor sommigen zijn die het uitgangspunt voor het ontwerp van middelen; ik maak ze liever als laatste, als conclusie van het design.

Hoewel Backwards Branding niet voor alle merken zal werken, hou ik deze methode zeker in m'n achterhoofd de komende tijd :)

READING LIST

Aan het eind van ieder jaar steekt UX Collective de thermometer in de digital designwereld om te peilen waar we staan als community. Het essay van dit jaar bestaat uit 100 lessen die het corona-jaar ons heeft geleerd. Voor mij hadden het er 10 kunnen zijn, maar nevertheless een must-read.

Heel fijn overzicht van alle mogelijke principles rond motion design, met genoeg visuele voorbeelden 👌

Hmm 😋 een all-you-can-read dossier over TikTok van The Hmm.

Eerlijk gezegd zijn de resultaten van WeTransfers jaarlijkse onderzoek naar creativiteit niet echt verrassend, maar het visual design is om af te likken.

Elke dag deelt Erik D. Kennedy een praktische ux/ui design tip op Twitter. Stuk voor stuk waardevol.

Het is that time of the year: Pantone kiest de kleur van het nieuwe jaar. En voor 2021 zijn dat er twee: geel en grijs 🎭

ONTWERPERS MET EEN WEBSHOP DEEL 2

Het lijstje uit de vorige Halfvet met ontwerpers die van hun side project een verkoopbaar product maken, raakte blijkbaar een snaar, want ik kreeg veel aanvullingen (bedankt Tom, Ruben, Michiel, Marieke en Joris!). Daarom een follow up:

Fox print cap

↳ Studio Veen zijn broer en zus Bo en Luke van Veen. Naast het runnen van een ontwerpstudio maken ze ook kleding, skateboards, behang, en nog veel meer.

Wind (Elinor Aishah Holland & Kaoru Akagawa)

↳ Mayúscula is een branding en design studio in Barcelona en lanceerde Across Borders, een platform voor 'grenzeloze' creativiteit. Onderdeel is de Solidary Poster Shop met schitterend grafisch werk, waarvan de opbrengst naar Syrische vluchtelingen in Libanon gaat.

Club Bidon

↳ Ontwerper Roel van Eekelen verkoopt erg grappige bike products onder de naam Cranky Club.

Kris Sowersby: The Art of Letters

↳ Kris Sowersby (van Klim Type Foundry) is een van 'swerelds beste letterontwerpers. Over zijn werk komt een enorm dik koffietafelboek uit. Tenminste, als de crowdfunding lukt.

De Poezenkrant, Piet en Furore

↳ Piet Schreuders is een van mijn alltime favoriete Nederlandse ontwerpers. Ik hou van z'n ontwerpwerk, maar nog meer van de twee magazines die hij al sinds de jaren '70(!) op onregelmatige basis uitbrengt: Furore en De Poezenkrant. Onlangs zijn beide weer verschenen en het is weer feest.

Color Gem

↳ Unto is een multidisciplinaire ontwerpstudio uit Taiwan. In hun shop is onder andere Color Gem te vinden, een klei-kubus om mee te tekenen.

Rosdar absent

↳ Daan Rietbergen is een Utrechtse ontwerper die elementen van z'n typografisch werk verwerkt in handgemaakte artworks. Z'n shop bevat hele dikke zeefdrukken, schilderijen, cards en ander grafisch werk.

Electrical Chimp

↳ Ruben Bos is voormalig creative director van Mangrove en tegenwoordig docent Creative Technologies. Daarnaast maakt 'ie onder de naam Strokes & Dots zeer gedetailleerde tekeningen, in een mix van natuur en technologie.

Botanical hand spray

↳ Merle Bergers is conceptual designer en maakt natuurlijke parfums en aanverwante producten. Haar shop staat vol met oog- en neusstrelende producten.

Stress Man

↳ Ok, ok, ok. Ook ik ben bezig met een shop als side project. Het ding heet Het Goede Been en is een collab met m'n buddy Frank Koolen. De shop bestaat uit unieke multiples en opent binnenkort de deuren.

IN JE FACE

❤️

De risoprint posters van BluMoo uit Peru knetteren van je scherm. Wat een krankzinnig mooie verzameling.

Judge an album by its color

Meer dan 150 album covers van het afgelopen jaar op kleur gesorteerd, jummie!

MUST: MARIEKE DE BEURS

Marieke is freelance grafisch ontwerper en illustrator met een passie voor educatie, storytelling en social design

Must read

Hoe ik talent voor het leven kreeg – Een voelbaar kijkje in de wereld van de azc's in Nederland. Rodaan al Galidi heeft 9 jaar gewacht op een verblijfsvergunning. Een indringend en humoristisch verhaal die je mee naar binnen neemt in de wereld van een vluchteling.

Must see

The Dam Keeper – Geweldig mooi geillustreerde shortmovie zonder woorden... Mooie muziek en heel veel sfeer. Ik ga niet te veel zeggen je moet t gewoon kijken :)

Must use

Calligraphr – Maak van je eigen handschrift of lettering een font. Een heel eenvoudige manier om snel een eigen font te maken.

HALFVET WRAPPED: MEESTE CLICKS IN 2020

En dan nu 🥁🥁🥁 de popular votes! Uit de 21 Halfvets die ik het afgelopen jaar verstuurde: welke 10 items klikten jullie het meest aan?

Onder het lezen van dit artikel knikte ik bij elke zin instemmend JA! Het gaat over een herkenbaar ongemak bij het werken met design systems. Auteur is Yesenia Perez-Cruz, design lead bij Shopify en eerder bij Vox Media. Wanneer je een design system verkeerd opzet of gebruikt, bestaat het risico dat alles op elkaar gaat lijken en het merk z'n edge verliest. In een design system moeten experiment en vernieuwing zijn ingebouwd, maar hoe doe je dat als je juist werkt aan consistentie en eenvormigheid? (Halfvet #33)

Yehwan Song maakt te gek conceptueel, grafisch web-werk. Nu al een klassieker: haar Very Responsive Website. (Halfvet #37)

In de berichtgeving over Covid-19 spelen kaarten en grafieken een belangrijke rol. Hoe ze zijn ontworpen heeft bovendien grote invloed op hoe we het nieuws interpreteren. Cartograaf Kenneth Field schreef een interessant artikel over hoe bepaalde Covid-19-visualisaties lezers misleiden. (Halfvet #37)

Het prototype dat de Franse programmeur Cyril Diagne maakte, is waanzinnig, maar lastig te omschrijven. De demo bestaat uit twee componenten: het eerste deel haalt een object los van z'n achtergrond. In het tweede deel wordt gedetecteerd waar de telefoon precies op het scherm is gericht, zodat de visual daar kan worden geplakt. Het werkt trouwens ook met teksten. (Halfvet #42)

De laatste jaren wordt er veel geklaagd over sameness; dat veel websites op elkaar lijken. Maar is die klacht gegrond? Ja; het fenomeen is nu wetenschappelijk aangetoond. Is sameness een slecht ding? Voor mij hangt dat af van het doel van je ontwerp. Ontwerp je een functionele website(onderdeel)? Dan is aesthetic consolidation je vriend. Voor de rest is sameness een sluipmoordenaar. (Halfvet #42)

Dit is zo gaaf. Een visualisatie die droge, demografische data invoelbaar maakt. Alasdair Rae visualiseerde de Europese bevolkingsdichtheid dmv 3d-mapping. (Halfvet #42)

Eindelijk wat innovatie in stage design. Apple’s keynotes waren jarenlang (nee decennia lang) de standaard, maar Snap breekt er mee. Mooi! (Halfvet #44)

Note to young Jeroen: check dit effe. (Halfvet #46)

Zo eenvoudig, zo sterk: Window Swap laat je uit het raam van een vreemde kijken. In corona-tijden is deze travel without moving precies wat ik nodig heb. Als je blijft klikken zie je mijn raam :) (Halfvet #46)

Auto-tune Typography: wat een goeie vondst, deze term! Het artikel beschrijft de fantasieloze, grafische stijl die al jarenlang de Westerse kunstwereld domineert. Een wereld die pluriformiteit zou moeten uitstralen maar eigenlijk visuele eenheidsworst is. (Halfvet #47)

VARIABLE FONT WORKSHOP #4

Let's play

In deze workshop leert ontwerper Arthur Reinders Folmer je hoe je in Glyphs een variable color font maakt en 'm aanstuurt in de browser. Na drie succesvolle edities afgelopen jaar, organiseren Thomas Dahm en ik in februari nummer vier. Weer veel zin in!

All caught up.

Zo. Dat werd een iets langere Halfvet dan normaal. Over twee weken de laatste van dit jaar, dan deel ik mijn jaaroverzicht. Hou je taai!

Jeroen.

Join the conversation

or to participate.