Halfvet #3

KICKOFF

Steengoed

Brand New Conference is 10 jaar geleden opgezet door de ontwerpers van Under Consideration. De event identity doen ze natuurlijk zelf en die van dit jaar is een beauty. Uitgangspunt was concrete jungle, als metafoor voor New York. Duizenden programmaboekjes, badges en kubussen zijn met de hand in beton uitgevoerd. Instant unique.

De uitgebreide case vind je hier. Of check dit filmpje waarin ze het on stage vertellen (op 11:00).

  • Mailchimp is gerebrand en illustraties spelen de hoofdrol. Niet die gezichtloze vector-poppetjes die je overal ziet, maar quirky animaties. Nice job again, Collins.

  • Medium is begonnen met het beluisterbaar maken van hun verhalen, vergelijkbaar met wat Blendle en De Correspondent doen. Medium Playback heet het ding, een soort podcasts dus.

  • Een podcast die de laatste tijd lekker op dreef is: De Technoloog, van BNR. Check deze over zelfrijdende auto's, deze over nieuwe merkmodellen en deze over ethiek en technologie.

  • Misschien wel het laatste interview met de grote Anton Beeke, vlak voor z'n overlijden 😒. Nou ja, vooral ook met z'n liefje Lidewij.

  • Toffe dynamic type identity voor het Sprenger Museum in Hannover.

  • Afgelopen vrijdag deden we met Grrr weer mee aan Adnight en ik hield een verhaal over Designing for Inclusion. Daarin liet ik onder andere ReadSpeaker zien, een geweldige add-on die webteksten uitspreekt en helemaal te customizen is. Handig voor blinden, laaggeletterden, dyslectici, of luie lezers die een long read willen laten voorlezen. We hebben 'm gebruikt in ons ontwerp van studio-inclusie.nl.

READING LIST

Na dit artikel realiseerde ik me dat letterontwerpen en UI-design erg op elkaar lijken: je zoekt nieuwe vormen binnen bestaande conventies (lettervormen / patterns), je ontwerpt voor verschillende situaties (lettergewichten / responsive) en je itereert eindeloos (letters binnen zinnen testen / data driven design).

Elk jaar ontwerpt Dog Studio een compleet nieuwe visual identity voor hun KIKK Festival. En elk jaar een ijzersterke visual en website. Woof!

Sterk vanuit Google's Material Design verteld, maar toch interessant voor iedereen die begint met web animatie.

Succesvolle merken lijken op software startups: 1. Hun product is makkelijk te vertalen binnen een andere productgroep / 2. Ze werken met een abonnementsmodel / 3. Ze betrekken hun klanten bij het verbeteren van het product / 4. Ze zijn gebouwd op een sterke community / 5. Hun product wordt dagelijks gebruikt.

Yaaay for lazy loading!

FRESH FONTS

Tiempos

  • Kris Sowersby heeft z'n Tiempos aangevuld met een zeer fijne Fine versie.

  • Apple heeft San Francisco, Android heeft Roboto, Firefox heeft Fira Sans en Microsoft heeft Segoe. Allemaal system-ui fonts die gemaakt zijn voor digitaal gebruik. De Inter UI is er ook zo een, met veel OpenType opties. En nog gratis ook.

  • General Type Studio is een nieuwe foundry en Pilat is een van de drie eerste fonts die ze aanbieden (in 48 gewichten, pfoe). Heeft iets weg van oldie Eurostile.

WATCH

Aandacht is het nieuwe kapitaal. En tijd de kostbaarste grondstof. Deze documentaire onderzoekt hoe het zover is gekomen.

TOOLS

  • ColorBox maakt op basis van twee kleuren een palet van alle tussenliggende kleuren. Meer uitleg hier.

  • Short Menu is een url shortner in de menu bar.

  • Apply Pixels is een member-only platform waar je templates, UI kits, tutorial video's en andere design tools tot je beschikking hebt. Niet gratis.

  • Google Maps gaat de locatie van tram, trein en bus realtime tonen.

  • Brandy zit in de menu bar en geeft je direct toegang tot brand assets zoals kleurcodes, lettertypes en logo's.

Hoppa!

Thanks voor alle feedback die ik kreeg op de eerste twee Halfvets. Blijf reageren, vind ik fijn. Just hit reply.

Tot over twee weken,

Jeroen.

Join the conversation

or to participate.