Halfvet #131

AI visualiseren

KICKOFF

Hoe ziet kunstmatige intelligentie eruit? Op zoiets ongrijpbaars kunnen we alleen maar onze fantasieën projecteren. Die projecties verschillen per persoon, maar een aantal elementen zie je vaak terug als AI wordt gevisualiseerd: robots, breinen, handen en getallen – vaak in koud, blauw licht. Om een alternatief te bieden voor dit soort clichébeelden is vorig jaar Better Images of AI gelanceerd, een vrij te gebruiken beeldbank met een brede variëteit aan fantasieën over hoe AI eruit ziet.

Ook Google heeft nu een poging gedaan. Ze hebben 13 internationale kunstenaars gevraagd om AI te vatten in beelden. Het resultaat is Visualising AI, een collectie van 100 beelden en animaties, vrij te gebruiken.

Wat vind jij, is het de beeldmakers gelukt om een minder stereotype beeld van AI neer te zetten? Zijn deze beelden van Google beter dan de zoekresultaten in hun zoekmachine? Ik vind de visuals zeker aantrekkelijker en met meer aandacht gemaakt. Maar er bekruipt mij hetzelfde unheimische gevoel als bij de clichébeelden van AI die ik hierboven beschreef. Ik mis de mens.

De visualisaties zijn bijna allemaal abstract en referenties naar ons dagelijks leven zijn er nauwelijks. We zien natuur-elementen en organische vormen, maar het is overduidelijk synthetisch en levenloos. Dat ligt natuurlijk aan Google, niet aan de kunstenaars. Google heeft bewust een bepaald type beeldmakers gevraagd, die super slicke digital eyecandy maken.

Gemiste kans vind ik, want zo wordt het beeld in stand gehouden dat AI abstract en buitenmenselijk is.

READING LIST

Roland Grootenboer was bij Blende en Google verantwoordelijk voor HR en weet dus wat voor werkgevers belangrijk is in hun relatie met werknemers. In sollicitatie– of salarisgesprekken heeft jouw baas een kennisvoorsprong op jou als werknemer. Die kenniskloof wil Roland dichten met het boek dat hij schreef waarin hij aan jouw kant van de tafel komt zitten. Check ook aflevering S09E45 van POM waarin Alexander Klöpping en Ernst-Jan Pfauth hem uithoren. Waardevolle kennis!

 

Elizabeth Goodspeed schreef een mooi, melancholisch essay over hoe het is om als grafisch ontwerper te reizen en gefascineerd te zijn door exotische reclameborden. ❤️

 

Bij het kiezen of ontwerpen van iconen wil je dat ze zoveel mogelijk passen bij de rest van je design. Dat ze bijvoorbeeld matchen met de typografie. Deze guide geeft je veel tips en visuele voorbeelden.

 

Er gebeurt zoveel op AI-gebied dat het soms lastig is om het onderscheid te zien tussen korte en lange termijnontwikkelingen. Tussen vluchtig nieuws en wezenlijke verandering. Dit artikel steekt de thermometer in de AI-wereld en geeft een overzicht van waar we staan op het gebied van copyright, transparantie over trainingsdata en gepersonaliseerde marketing.

IN JE FACE

Thonik ontwierp de visual identity voor het Almaty Museum of Arts in Kazachstan en baseerde het systeem op de schuine muren van het museum. Nice job🙌

 

Het werk van illustrator Firpal is… different. Onmogelijk om te beschrijven, maar fascinerend om te zien. Hij/zij noemt het plush, chimeric fantasy, based on Indofuturist speculative fiction. Gaat dat zien!

MUST

Sander Crombach

Sander is Halfvetter, hybride UX/UI designer en Design Lead met 18 jaar ervaring die bezig is met een transformatie om Design Founder te worden.

Portfolio om je vingers bij af te likken:

Ik volg Guglieri al jaren en hij is echt een genie als het gaat om (3D)interfaces. Hij is zo'n ontwerper die voortdurend zijn portfolio doorontwikkelt. Zelf heb ik ook al zeker tien jaar een portfolio-website waar ik continu aan blijf sleutelen. Het helpt mij enorm om na te denken over mijn persoonlijke ontwikkeling als het gaat om welke klussen ik wil aannemen en om beter te verwoorden waar ik goed in ben.

Podcast die ik blijf luisteren:

Verschillende creatieve banen zullen gaan verdwijnen. UX-copywriting zit al in de schommel en binnenkort zullen ook videoproductiebedrijven het moeilijker krijgen. Met design tokens kunnen we binnenkort landings- en campagnepagina's ontwerpen met slechts één basisprompt en een paar aanpassingsprompts om het te perfectioneren. De komende 10 jaar zullen alle ontwerpers efficienter worden, dus krijgen we allemaal te maken met meer concurrentie. Een manier om je eigen toekomst te bepalen kan zijn om Design Founder te worden. Podcasts zoals Lenny’s Podcast kunnen je hierbij helpen.

Een eigen side project waar ik super trots op ben:

Ik werk bijna 18 jaar als designer, waarvan de laatste negen als freelancer. Momenteel leid ik een team van vier designers als Design Lead bij SiriusXM om hun website te herontwerpen. Naast dit werk heb ik eerder fluently.so opgericht met een co-founder en vorig jaar ben ik een startup begonnen met drie ontwikkelaars van Meta en Adyen. Ons eerste product is Very Disco, een online podcast-encyclopedie. We herkennen elke vermelding van boeken, films, tv-shows en personen in elke podcastaflevering. Het is een soort 'IMDb voor podcasts'.

FRESH FONTS

Chonk (Jason Santa Maria)

Nan Serf (NaN)

Louche (Domicile Foundry)

HALFVET GPT

🤔 Met welke tool maak je makkelijk een 3D-animatie?
🤔 Hoe werken color fonts?
🤔 Wat was die vette dating app identity ook alweer?

Vraag het Halfvet GPT!

Met deze bot doorzoek je het hele nieuwsbrief-archief, van 2018 tot nu. Het is getraind op alle artikelen, tools, cases, fonts, identities en websites die ooit in Halfvet stonden. Halfvet GPT is jouw inspiratiebron voor digital design.

(Alleen beschikbaar voor OpenAI Plus-accounts)

TOOLS

Flair

  • Creatie is een ontwerp-tool vergelijkbaar met Figma, maar dan tjokvol AI-features.

  • Logo System verzamelt logo-inspiratie.

  • Typeface Blend traint z’n AI-model op jouw merk en genereert vervolgens on-brand uitingen.

  • Monster Mentor is een GPT die je helpt omgaan met onmogelijke monsters van collega’s, bazen of klanten. Deel je frustratie en deze therapeut lost werkplek-spanningen op aan de hand van de DISC-methode.

  • Flair genereert product packshots en mockups met AI.

👋

Tot over twee weken!

Jeroen.

Deel deze Halfvet

Join the conversation

or to participate.