Halfvet #126

Type centric branding

KICKOFF

Voor de vierde keer brengt Monotype haar jaarlijkse Type Trends Report uit. Tien typografische ontwikkelingen die de laatste tijd kwamen bovendrijven worden beschreven. Niet allemaal even scherp omlijnd, dus het is soms wat vergezocht. Maar het is inspirerend om te zien hoe type zich blijft ontwikkelen en hoe het zich drapeert rond grotere trends in cultuur, techniek en grafisch ontwerp.

Het document bevat een paar ijzersterke cases die aantonen dat typografie een fundamenteel onderdeel van branding kan zijn. Een tijdje geleden schreef ik daar een column over in MarketingTribune (Het handschrift van je merk). Hieronder vier identities waarin type de hoofdrol speelt, die mij opvielen in het trend report:

 

Too Much To Watch

Onderdeel van trend #4: De-form

Too Much To Watch

Studio Kiln was tasked with developing an identity for the Royal Television Society’s Cambridge Convention that evokes the Society’s theme of “Too Much to Watch” without feeling pessimistic or anxiety-inducing. The logo leverages colorful, inflated bubble letterforms arranged so tightly that each letter is competing for space and attention—not unlike the continuous flow of content clamoring for our increasingly fragmented attention. Complex motion designs based on a physics simulation only add to the effect—with bespoke rendering technology to manipulate the letterforms at random.

 

MullenLowe

Onderdeel van trend #10: Return of the Serif

MullenLowe

MullenLowe Global’s in-house rebrand is another example of a company seeking to pair its visual identity with the flexibility and fluidity of its work. The rebrand is based on abstract outlines inspired by MullenLowe’s trademark octopus, constantly reinventing, and changing. This wild and funky approach is paired with a bold serif wordmark, grounding the new identity in a dynamic duality—fully modern but nodding to the past. And all the while conferring to the brand a unified identity that leaves room for the individual.

 

Going

Onderdeel van trend #6: Quirk

Going

DesignStudios repositioning for Scott’s Cheap Flights, which changed its name to Going, is expressive and playful and solidifies the platform’s growth into a major player in the travel industry. The hardworking logo captures the unpredictable journey of travel, featuring a “G” with a reverse loop to represent the brand’s unique deal-first approach that begins with finding the lowest price. Set in oblique type, the mark evokes momentum and movement reinforced by an arrow-like stroke ending. The color palette is inspired by the biological diversity of the four hemispheres, its motion principles mimic spinning a globe and picking a travel destination, and its imagery is a mix of illustrations and user-generated content. The identity captures Going’s role in fostering adventurous and inquisitive travel.

Volledige case: design.studio/work/going

 

Materia

Onderdeel van trend #1: Everythingallofthetime

Materia

How can one authentically capture the multifaceted aspects of physical spaces? The logos for Materia digital art gallery and Mix Brussels, a hotel, gym, and coworking space, both reflect the versatility of the spaces they represent, using their own Everythingallofthetime takes. Paris-based Golgotha creative studio developed the Materia logo, which shapeshifts between over 48 ornamental variations of the letter M.

Golgotha : glgth.com

READING LIST

Mooie, korte post van ontwerper Christopher Butler die met z’n dochter tijdens het knutselen filosofeert over inspiratie en originaliteit. En dat inspireert mij weer 🥰

 

De aandacht die Airbnb besteedt aan UX/UI is – voor de schaal waarop ze opereren – bijzonder. Twee keer per jaar lanceren ze een design update van het platform. Fun fact: Jony Ive was daar twee jaar geleden bij betrokken. In deze post worden een aantal aspecten van de Winter 2023 Product Release onder de loep genomen.

 

Jacob Nielsen geeft een samenvatting van de ontwerptaken die nuttig zijn om door AI te laten uitvoeren, en welke niet. Over wie waar beter in is (AI of de mens) heeft hij een mooie insight: we zijn geneigd te denken dat het resultaat van AI op een specifieke taak onvoldoende is omdat er bepaalde mensen zijn die die taak beter kunnen. Maar het gaat niet om die paar procent mensen die beter zijn; het gaat erom dat AI voor die specifieke taak beter is dan de meeste mensen.

 

De developers van Chrome hebben een mega long read samengesteld over kleur in CSS. Wie wil weten hoe je maximaal gebruik maakt van de beschikbare kleurruimte: leef je uit met deze guide! 🤓

 

Altijd interessant om te lezen welk proces andere ontwerpers hanteren bij het ontwikkelen van een merkidentiteit…

IN JE FACE

Hay Festival is a charity providing global festivals of stories, ideas, and new possibilities. Wat een mooi visueel idee om een boek en een globe samen te smelten tot een logo. Ook de rest van de identity is spot on.

 

Ik heb getwijfeld of dit nou de moeite waard is of niet: een koffietafelboek met de mooiste Midjourney-gegenereerde visuals en hun prompts. Want is prompting niet iets tijdelijks wat we over een paar jaar beschouwen als die omslachtige manier uit de begintijd van generatieve AI? Maar m’n nieuwsgierigheid heeft gewonnen – heb dit Kickstarter-project toch maar gebackt 🙂 

MUST

Melina de Cock

Melina is Halfvetter en bij Today is ze brand designer met liefde voor merken die streven naar een positieve impact op de wereld.

Inspirerend design festival:

Ik ben groot fan van What Design Can Do. Een internationale organisatie die streeft naar een duurzame, eerlijke en rechtvaardige samenleving doormiddel van design. Ze organiseren toffe events zoals challenges en design conferences met inspirerende internationale gastsprekers. Je kan de talks terugkijken op hun website.

Ideale Spotify-playlist om op te werken:

Dit hangt echt af van waar in het designproces ik mij bevind én hoe ik me voel. Meestal start ik de dag op met binaural beats. Dit zijn tonen met een klein frequentieverschil in elk oor, die een derde toon in de hersenen creëren en gemoedstoestanden beïnvloeden. Als je bijvoorbeeld binaural beats van 40 Hz luistert dan zal dat zorgen voor meer mentale helderheid en een betere focus. Super om je dag mee te starten!

Favoriete design quote:

To replace graphic designers with AI, clients will need to accurately describe what they want. We're safe.M. Shawash

HALFVET GPT

🤔 Met welke tool maak je makkelijk een 3D-animatie?
🤔 Hoe werken color fonts?
🤔 Wat was die vette dating app identity ook alweer?

Vraag het Halfvet GPT!

Met deze bot doorzoek je het hele nieuwsbrief-archief, van 2018 tot nu. Het is getraind op alle artikelen, tools, cases, fonts, identities en websites die ooit in Halfvet stonden. Halfvet GPT is jouw inspiratiebron voor digital design.

(Alleen beschikbaar voor OpenAI Plus-accounts)

TOOLS

  • Mockups Design zijn gratis mockups, gemaakt door een Poolse ontwerper voor eigen klantprojecten en nu beschikbaar voor iedereen.

  • The Brand Styleguide Document Showcase verzamelt brand guidelines van over de hele wereld.

  • Sora is de video generation tool van OpenAI die binnenkort live gaat.

👋

Tot over twee weken!

Jeroen.

Deel deze Halfvet

Join the conversation

or to participate.